کارشناس مجازی‌سازی کیست و چگونه به یک کارشناس مجازی‌سازی تبدیل شویم؟
۱۳۹۹/۱۲/۱۶ تاریخ انتشار

کارشناس مجازی‌سازی کیست؟

یک کارشناس یا مهندس مجازی‌سازی فردی است که با ارائه راه‌حل‌های نرم‌افزارمحور مبتنی بر محصولات تولید شده از سوی شرکت‌هایی همچون مایکروسافت، VMware، سیتریکس و.... قادر است هزینه‌های شرکت‌ها در زمینه خرید تجهیزات زیاد را کم کرده، فرآیندها و کارها را متمرکز کرده، وابستگی سازمان‌ها به تجهیزاتی سرمایشی را کمتر کرده، به بهترین شکل از ظرفیت‌های تجهیزات سخت‌افزاری استفاده کرده، جابه‌جایی ساده‌تر اطلاعات را به ارمغان آورده، فرآیند پشتیبان‌گیری از اطلاعات را ساده‌تر کرده و در نهایت قادر است راهکارهای مبتنی بر نرم‌افزارهای مجازی‌ساز را به بهترین شکل پیاده‌سازی کند. در حالت کلی یک کارشناس مجازی‌سازی با ارائه راهکارهای نرم‌افزار-محور قادر است به میزان قابل توجهی هزینه‌های مراکز داده را کمتر و تحرک‌پذیری را بیشتر کند. 

حداقل و حداکثر دستمزد یک کارشناس مجازی‌سازی چقدر است؟

حداقل حقوق یک مهندس مجازی‌سازی بسته به کشورهای مختلف متفاوت است. میانگین دستمزد پرداختی برابر با 67 هزار دلار است که این رقم از 44 هزار دلار در سال آغاز شده و به نهایتا به رقم 98 هزار دلار در سال 2019 می‌رسد. 

کارشناس مجازی‌سازی چه وظایفی دارد؟

زمانی که درباره مجازی‌سازی صحبت می‌کنیم، هر شرکتی بسته به حیطه کاری خود انتظارات مختلفی از یک کارشناس مجازی‌سازی دارد. اما در حالت کلی، یک مهندس مجازی‌سازی عمدتا در ارتباط با پروژه‌های مرتبط با مجازی‌سازی در محیط مرکز داده به کار گرفته می‌شوند. هرچند شرکت‌ها در زمینه مجازی‌سازی سرور، شبکه و دسکتاپ نیز به وجود کارشناسان مجازی‌سازی نیاز دارند. ساخت و نگه‌داری از میزبان‌های ESXi، نگه‌داری از زیرساخت VMware vCloud و ارائه پشتیبانی فنی به مشتریان، توانایی راه‌اندازی و طراحی ذخیره‌سازهای مبتنی بر محصولات شرکت‌هایی همچون اچ‌پی و EMC و....، تعامل و مشاوره دادن به مشتریان، مهارت در زمینه عیب‌یابی و اشکال‌زدایی، مستندسازی رخدادها و...  بخشی از وظایف یک کارشناس مجازی‌سازی است. 

چگونه می‌توانیم یک کارشناس مجازی‌سازی شویم؟

برای آن‌که بتوانید به یک کارشناس مجازی‌سازی خبره تبدیل شوید، راهی جز شرکت در دوره‌های تخصصی ندارید. درست است که شما از طریق اینترنت می‌توانید این مهارت‌ها را کسب کنید، اما توجه داشته باشید که بخش عمده‌ای از کار به شکل عملی انجام می‌شود و شما باید از نزدیک به مباحث فنی آشنا شوید. بهترین دوره و گواهی‌نامه‌ای که برای ورود به مبحث مجا‌زی‌سازی وجود دارد، دوره‌های مرتبط با شرکت VMware است. البته در زمان ثبت‌نام در این دوره‌ها باید مسیری که قصد ورود به آن‌را دارید انتخاب کنید. به‌طور مثال مجازی‌سازی عملکرهای شبکه، مجازی‌سازی مرکز داده، مجا‌زی‌سازی سرور و دسکتاپ، هر یک خط‌مشی‌های خود خود را دارند. توجه داشته باشید که شما در کنار تخصص‌های مرتبط با مجازی‌سازی باید مهارت‌های  پایه سیستمی در ارتباط با پلتفرم‌های ویندوز و لینوکس را در اختیار داشته باشید، حداقل دو سال تجربه کار در یک مرکز داده یا محیط مشابه، تجربه کافی در ارتباط با خدمات مبتنی بر ابر، روابط عمومی عالی و مهارت‌های فردی از جمله توانایی برقراری ارتباط درست و تشریح مفاهیم فنی به شیوه‌ای ساده و صریح برای مشتریان به شما در پیدا کردن شغل موردنظر کمک فراوانی می‌کند. شرکت‌ها عمدتا از شما حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌اطلاعات یا مهندسی کامپیوتر را درخواست می‌کنند. لازم به توضیح است که برخی از شرکت‌ها مدرک CCMA یا MCITP یا سه سال سابقه کار در زمینه پشتیبانی شبکه را از شما درخواست می‌کنند.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg